Samlingsjustering: 3. sal

Frem mod højsæsonen forberedte samlings- og udstillingsafdelingen sammen med museets teknikere og konservatorer en større justering af afdelingen med kunst fra det 20. og 21. århundrede. Samlingsjusteringen i den moderne samling, der udfoldes på Kongefløjens tredje sal, er første skridt på vejen mod en omhængning af hele samlingen.
Den store omhængning forberedes over de kommende år og foretages i etaper over en årrække.

Justeringen af den nyere samling blev præsenteret for presse og besøgende i slutningen af juni 2024. Den giver nu et mere dynamisk og nuanceret indblik i de nyere Danmarkshistorier. I alt er omkring halvdelen af de udstillede værker udskiftet. 71 værker, hvoraf størstedelen aldrig har været udstillet, er hentet på museets magasiner. Seks værker er helt nye i samlingen og erhvervet frem mod justeringen.
Fokus er bl.a. lagt på at øge repræsentationen af kvindelige kunstnere og portrætterede, hvilket førte til en stigning fra 14% til 40% portrætterede kvinder.
Ikke mindre vigtigt har det været at have den kunstneriske kvalitet for øje. Vi har valgt de bedste værker og præsenteret dem med bedre plads i en mere harmonisk og inviterende ophængning.
Og endelig ledsages alle værker på 3. sal nu af formidling i form af bannertekster og værkskilte. Hvad skete der, årti for årti, i det store omvæltningernes århundrede? Hvem er de mennesker, vi ser? Og hvad er det, der er på spil rent kunstnerisk?

Blandt de udstillede værker finder man f.eks. et portræt af maleren Bertha Wegmann udført af kollegaen Bertha Dorph, samt værker af P.S. Krøyer, herunder hans ikoniske selvportræt og værker som ‘Industriens mænd’ og portrættet af Georg Brandes.

Udstillingen viser også et fascinerende portræt af en udslidt, men festklædt Herman Bang, malet få uger før hans død – samt et levende portræt af forfatteren Henri Nathansen, malet af Valdemar Andersen. Derudover kan besøgende opleve en række fotografier, tegninger og grafik, herunder Kirsten Christensens portræt af digteren Inger Christensen.

Blandt værker erhvervet i forbindelse med justeringen er to portrætter af den danske kunstner Lili Elbe, malet af hendes partner Gerda Wegener. Andre nye værker tæller et selvportræt af surrealisten Wilhelm Freddie fra 1960.

Derudover er fire ‘Coronakrukker’ udført af Niels Pugholm erhvervet til samlingen, som en slags moderne ‘historiemalerier’ om pandemi-årene  2020-2022.