
Gobeliner & geometri – med garn som pensel
Book forløbHvordan kan man tegne med garn? Og hvordan kan man bruge matematik til at skabe kunst? I dette sanselige og legende undervisningsforløb dykker eleverne ned i gobelinkunstens mønstre og fortællinger og arbejder med geometriske principper som spejling og forskydning – i øvelser, hvor hænder og hjerne arbejder sammen.
I forbindelse med vores særudstilling om Gobelin-kunst på Frederiksborg, kan skoleklasser i foråret få en unik mulighed for at opleve tekstilkunstens verden tæt på og arbejde kreativt med motiver og teknikker, der er historisk forankrede, men stadig levende og relevante i dag.
Eleverne skal se nærmere på detaljerige gobeliner fra museets samling – med farver, symboler og gentagelser, der åbner for historiske fortællinger. Herfra bringes de ind i et kreativt værksted, hvor de med garn selv designer og skaber sit eget produkt med flotte farver og mønstre.
Hvad sker der i forløbet?
- Eleverne leger sig ind i billedanalysen med hurtige blik og spørgsmål, der skærper synssansen
- De arbejder med spejling af et motiv, inspireret af naturens rolle i gobelinkunsten
- De forskyder figurer – og opdager, hvordan symmetri kan blive dekorativt og historisk
- De sanser forskel på garn og lærer at knytte et fladknob – med fokus på materialernes egenskaber
- Som afslutning designer og udvikler de deres eget produkt inspireret af udstillingen og øvelserne
Hvorfor er det relevant?
Forløbet kombinerer geometrisk viden med æstetisk praksis og giver eleverne mulighed for at forstå matematiske begreber med hænderne. Undervisningen er procesorienteret, hvor eleverne lærer og inspireres gennem fortællinger, teknik og øvelser for til sidst at skabe deres eget kreative produkt. Lærere kan forvente en dag, hvor eleverne både fordyber sig i historiske tekstiler og oplever, hvordan kreativitet og håndværk kan åbne for læring i matematik og design.
Varighed: 2 timer Indeholder dialog, øvelser og praktisk værkstedsarbejde
Fag: Håndværk/Design, Matematik
Varighed: 2 timer
Færdigheds- og vidensmål: Et forløb om kongemagtens historie giver eleverne et historisk overblik og træner dem i at identificere brug og kontinuitet i historien. Forløbet træner samtidig elevernes evne til at analysere billedsymboler og billeders funktion og giver dem redskaber til at undersøge forskellige fortællepositioner.
Kompetenceområder:
- Håndværk/Design: Teknik, materialekombination og -udtryk, produktrealisering
- Matematik: Geometri og målinger – placering og flytninger
Omsatte læringsmål:
- Eleverne får erfaring med spejling og forskydning i praksis
- Eleverne opnår viden og erfaring med designprocesser og materialer
- Eleverne lærer knytteteknikker til at udvikle kreativt produkt
- Eleverne designer og udvikler et personligt æstetisk produkt med inspiration fra historiske gobeliner