Gobeliner & geometri – med garn som pensel

Book forløb

Hvordan kan man tegne med garn? Og hvordan kan man bruge matematik til at skabe kunst? I dette sanselige og kreative undervisningsforløb dykker eleverne ned i gobelinkunstens mønstre og fortællinger og arbejder med geometriske principper som spejling og forskydning – i øvelser, hvor hænder og hjerne arbejder sammen.

I forbindelse med vores særudstilling om Gobelin-kunst på Frederiksborg, kan skoleklasser i foråret få en unik mulighed for at opleve tekstilkunstens verden tæt på og arbejde kreativt med motiver og teknikker, der er historisk forankrede, men stadig levende og relevante i dag.

Med udgangspunkt i museets tekstiler og historien om kvindelige gobelinkunstnerne Konstantin-Hansen og Bindesbøll, undersøger eleverne, hvordan kunst, historie og matematik væver sig sammen. Ved at se nærmere på detaljerige gobeliner fra museets samling – med farver, symboler og gentagelser – bliver der åbnet op for historiske fortællinger i tekstilkunstens verden. Herfra bringes eleverne ind i et kreativt værksted, hvor de med garn selv designer og skaber sit eget produkt med flotte farver og mønstre.

Hvad sker der i forløbet?

  • Vi skaber nysgerrighed fra start med et hurtigt blik på et udsnit fra en gobelin – hvor mange detaljer kan man nå at fange?
  • Eleverne arbejder med spejling i koordinatsystem, hvor de rekonstruerer en mælkebøtte – punkt for punkt, som i et matematisk kunstværk
  • De designer mønstre med forskydning i historisk design
  • De sanser, mærker og sammenligner forskellige typer garn – og lærer at knytte et fladknob
  • Som afslutning udvikler eleverne deres eget produkt med farver, former og symboler inspireret af udstillingen og øvelserne

Hvorfor er det relevant?

Forløbet lægger op til refleksion over designprocesser, historie og matematik som kreative redskaber. Eleverne trænes i at tænke i mønstre og transformationer – og i at koble det med æstetik, materialeforståelse og personlig stil. Undervisningen er procesorienteret, hvor eleverne lærer og inspireres gennem fortællinger, teknik og øvelser for til sidst at skabe deres eget kreative produkt. Som lærer får du et praksisnært, differentieret forløb, der taler direkte ind i fælles mål i både i håndværk/design og matematik.

 

Varighed: 2 timer. Indeholder dialog, øvelser og praktisk værkstedsarbejde

Fag: Håndværk/Design, Matematik

Varighed: 2 timer

Kompetenceområder:

  • Håndværk/Design: Teknik, materialekombination og -udtryk, produktrealisering
  • Matematik: Geometri og målinger – placering og flytninger

Omsatte læringsmål:

  • Eleverne arbejder med forskydning og spejling i koordinatsystemer i praksis
  • Eleverne reflekterer over materialer og æstetik i et historisk og moderne perspektiv
  • Eleverne opnår viden og erfaring med designprocesser og materialer
  • Eleverne lærer knytteteknikker til at udvikle kreativt produkt
  • Eleverne designer og udvikler et personligt æstetisk produkt med inspiration fra historiske gobeliner