PORTRÆT #67: HVAD MENNESKER GØR AF KÆRLIGHED, SKAL DE HAVE LOV TIL

”Kvindelig – i jeres betydning – vil vi ikke være. Vi vil være MENNESKER ligesom I”.
Det var Karen Aabyes salut til mændene.

Her i sommer venter en ny oplevelse af 3. sal på Frederiksborg. Tiden fra år 1900 til i dag. En del nye værker er kommet op fra magasinerne, andre er helt nyindkøbte – og blandt de allerede kendte værker på 3. sal er der nogle, der får ny opmærksomhed.

KAREN AABYE (1904-82) var en af Danmarks mest populære forfattere, korrespondent i London og Paris, rejsereporter fra hele verden med eget flyvercertifikat – i en tid, hvor hver anden kvinde var hjemmegående – men ikke Karen Aabye.
Hun ønskede et opgør med alt, hvad der var ”kvindeligt” – ingen skulle bestemme over hende, heller ikke erotisk og seksuelt.
Gestapo sprængte hendes hus i luften – men det lod hun sig heller ikke stoppe af.
Selv sagde Karen Aabye: ”Jeg synes ikke, jeg selv JAGER efter begivenhederne – men jeg lukker mig aldrig til for dem – og det er måske det, det drejer sig om.”

Karen Aabyes bestseller-romaner handlede også om at ”have ret til at leve sit liv, som man lyster” – også seksuelt. ”Hvad mennesker gør af kærlighed, det skal de ha lov til,” siger en klog far i en af romanerne til sin datter.
Men sit eget privatliv fortalte hun aldrig om offentligt.

På 3. sal har vi Marie Hjulers buste af Karen Aabye fra 1963. Den ser vi på sammen med Sara Alfort, litteraturhistoriker og forfatter til bøgerne ”Damer der var for meget” og ”Damer der fik nok”.
Om de skamløse, umættelige og længselsfulde kvinder, der ikke ville tie stille og sidde pænt i hjørnet af en stue. Dem, der ændrede grænserne for, hvad en kvinde var og kunne – og banede vejen for det samfund, vi har i dag.

Marie Hjuler har lavet busten af Karen Aabye i 1963. Den kan ses i stue 76 på 3. sal. På fotografiet nedenfor er det Sara Alfort, der møder busten for første gang.