PORTRÆT #58: BØRSEN – FRA FIASKO TIL SUCCES TIL RUIN
Det bliver som sørgelig ruin, at Christian 4.s børs i år må fejre sit 400-års-jubilæum.
Historikeren Anders Ravn Sørensen (også kendt for Maleriets forbandelse – hør episode 36) har i det seneste år arbejdet på en bog om Børsens historie. Det er både erhvervs- og kulturhistorie, der bringer os fra renæssancens voldssamfund til et moderne, velstående og demokratisk Danmark.
For Christian 4. var Børsen et dyrt prestigeprojekt, der ikke lykkedes. Men efterhånden blev den en succes, og rummede Københavns Fondsbørs helt til 1974.
I ugens PORTRÆT går vi fra sal til sal på Frederiksborg, fra maleriet af Børsen til 1600-tallets velstående borgerskab af købmænd og vinhandlere, 1700-tallets slaveejere og 1800-tallets industrimænd med høj hat og aktier.
Heinrich Hansen malede 1879-80 Arvehyldningen i 1660 som et af Frederiksborgs allerførste historiemalerier. Det viser Børsen, som den så ud i 1660. På dette tidspunkt havde staten måttet overdrage den dyre bygning til en privat ejer. Faktisk var den ejet af en kvinde: købmandsenken Karen Madsen.
Nedenfor P.S. Krøyers mesterlige “Industriens mænd” fra 1903-04. Det er 53 ingeniører og direktører samlet i det helt nye Østre Elektricitetsværk. Mægtige maskiner, elektricitet og energi. Maleriet skulle efter den oprindelige plan have hængt i Børssalen – men det endte her på Frederiksborg, hvor man kan se det på 3. sal.