PORTRÆT #84: FORGLEM MIG EJ – LIV, DØD OG LÆNGSEL
Liv og død, længsel, erindring.
Hvordan mindes vi dem, vi har mistet? Hvordan sætter vi tiden i stå?
Den nye særudstilling Forglem mig ej på Frederiksborg er et sanseligt møde mellem livs- og dødsmasker – voksfigurer, lokker af hår – og samtidskunst om savn, krop og tiden der går.
Afstøbninger af kendte danskeres ansigter med hver en rynke, hver en øjenvippe. Tættere på fortidens mennesker kommer vi måske ikke.
Karen Blixen, Johannes V. Jensen, Bertel Thorvaldsen, Thorvald Stauning og Bodil Kjer lod deres ansigter afstøbe i levende live. Andre, som Holger Drachmann, H.C. Ørsted, Jeppe Aakjær, Herman Bang og Anne Marie Carl Nielsen, blev afstøbt som nyligt afdøde.
Vinterens store udstilling på Frederiksborg viser vores store samling af livs- og dødsmasker sammen med andre måder at mindes på og fastholde erindringen om dem, vi har mistet.
Lokker af hår blev i 1800-tallet betragtet som dyrebare minder, ofte vævet ind i smykker eller amuletter. Hår fra Kamma Rahbek, Thorvaldsen og brygger J.C. Jacobsen kan ses på udstillingen.
Samtidskunstneren Dan Stockholm bearbejdede tabet af sin far med en fysisk manifestation af sin sorg og erindringsproces. Han berørte hver en mursten i faderens hus og har fanget sine håndaftryk som fossiler i sten.
Og med en afstøbning af sin gravide mave i 1969 fastholdt kunstneren Kirsten Justesen et livsstadie og insisterede på at lade moderskabet fylde i rummet.
Du kan også møde Christian 6. som voksdukke sammen med dødsmasker og en voksdukke af små døde prinser og prinsesser, sirligt klippede papirsilhuetter, tegninger af afdøde og malerier af de døde på lit de parade. Det handler om liv, død, længsel og erindring.
Medvirkende i denne episode er udstillingens kurator, museumsinspektør Lejla Mrgan.
Herunder ser du forskellige billeder fra udstillingen, bl.a. Kirsten Justesens værk “Omstændigheder” (1969) med den gravide torso, Dan Stockholms “By Hand” (2020) med håndaftryk i ler, Noah Umur Kanbers “Maskebal” (2024) med de mange ens afstødte ansigter og en af Julie Bitschs buster fra “Haptic Tremor II” (2024).
Nederst udstillingens kurator Lejla Mrgan.
(Foto: Jonathan Damslund)