![](https://dnm.dk/wp-content/uploads/2024/12/A-8701-Hornung-Dronning-Margrethe-1-e1734601738765-1600x900.jpg)
PORTRÆT #94: EN DRONNINGS PORTRÆTTER
Det er et år siden, at H.M. Dronning Margrethe abdicerede. Det er et år siden, at vi her på Frederiksborg sammensatte den meget smukke og meget velbesøgte lille udstilling “Billeder af en dronning”.
Kunsthistorikeren Peter Michael Hornung har netop udgivet bogen “En dronnings portrætter”. Margrethe 2. er uden sammenligning den dronning i Danmarkshistorien, som i sin regeringstid er blevet portrætteret flest gange og af flest forskellige kunstnere.
Hver enkelt kunstner har valgt sin helt egen tilgang til opgaven, og en af Hornungs pointer er, at for at et portræt skal være vellignende, skal det ligne både modellen og kunstneren. På det virkelig gode portræt skal du ikke være i tvivl om, hvem den portrætterede er – men du skal heller ikke være i tvivl om, hvem kunstneren er. Du skal tydeligt kunne se netop den kunstners markante stil og fingeraftryk.
I denne episode ser Tore Leifer og Peter Michael Hornung på dronningeportrætter på Frederiksborg, især i Riddersalen og i vores nyere samling på 3. sal.
Preben Hornung malede dronning Margrethe tre gange med vidt forskelligt resultat. Det store maleri fra 1985 i Riddersalen på Frederiksborg er tænkt til at lyse op blandt de mørkere og tungere, ældre portrætter i Riddersalen af hendes bedsteforældre, oldeforældre og tipoldeforældre. Den iøjnefaldende, knaldblå 1980’er-kjole af Jørgen Bender havde Hornung set på et pressefoto fra en gallabegivenhed, og han fik overtalt dronningen til at lade sig male i netop den. Resultatet blev et meget harmonisk portræt domineret af blåt, gråt og hvidt – og ganske små punkter af rødt, som man bl.a. kan finde på læberne, neglene, ordenerne – og i malerens signatur.
Nedenunder ses til sammenligning Laurits Tuxens portræt af Dronning Louise fra 1903. Det er malet efter fotografi, fem år efter dronningens død. Et af de noget tungere portrætter i Riddersalen.
Derunder Niels Strøbeks “Tre slægtled” fra 2012, som også kan ses i Riddersalen.
Derefter følger Carl Gustav Pilos portræt af dronning Louise fra ca. 1750 og hans berømte portræt af Frederik 5. fra ca. 1751, som begge hænger i stue 48.
Dernæst Olaf Rudes portræt af dronning Ingrid fra 1955, som hænger i stue 77.
Nederst Jørgen Bobergs portræt af dronning Margrethe fra 2000, som hænger i stue 82 – og allernederst H.W. Bissens pottemagerske fra 1881, som er fra Statens Museum for Kunst (KMS 5302).