PORTRÆT #38: JANE MYLENBERGS FORBILLEDE – BODIL KOCH OG DEMOKRATIET
Demokratisk forpligtelse og ansvar – det var noget af det, Bodil Koch kæmpede for. Hun blev verdens første kvindelige kirkeminister, og siden også kulturminister.
Nogen kaldte hende “regeringens eneste mandfolk” – helt absurd, siger tidligere museumsdirektør Jane Mylenberg. For hvorfor skal man bruge ordet “mandfolk” om en visionær og handlekraftig kvinde?
Demokratiet er noget, vi skal passe på, siger Jane Mylenberg. Tiden og tiderne ændrer sig, og det er vores ansvar at ændre os med dem.
Bodil Koch er et forbillede for Jane Mylenberg. Det samme er historikeren Birgitte Possing – og kunsthåndværkerne Johanne Bindesbøll og Kristiane Konstantin-Hansen, som drev egen butik fra 1873 og senere kom til at væve de store billedtæpper til Riddersalen på Frederiksborg.
Denne uges podcast er en samtale om stærke kvinder, der har været forbilleder for Jane Mylenberg.
Medvirkende: Jane Mylenberg, tidligere museumsdirektør for Enigma, nu selvstændig rådgiver for kulturbranchen med Mylenberg Consulting.
Portrættet af Bodil Koch er malet af Anelise Søndergaard i 1965 og kan ses på 3. sal i den moderne samling på Frederiksborg.
I stue 62 og 61 på 1. sal kan du se Constantin Hansens to portrætter af hhv. Johanne Bindesbøll og Kristiane Konstantin-Hansen (sidstnævnte sammen med Marie Købke).
Nederst her på siden en detalje fra billedtæppet i Riddersalen med kvindesagens symbol mælkebøtten. Det er tegnet af Frederiksborgs kunstneriske leder, C. N. Overgaard, og vævet af Bindesbølls og Konstantin-Hansens værksted.