PORTRÆT #73: KAI NIELSEN – FOLKELIG, FORNØJELIG OG FORNYENDE
“Født af hverdagen” kalder Glyptoteket og Faaborg Museum deres fælles store Kai Nielsen-udstilling, som kan ses til begyndelsen af januar 2025.
På den nyophængte 3. sal på Frederiksborg har vi et skønt portræt af den populære billedhugger, ung og nysgerrig og med en stor, gul påskelilje i knaphullet. Det er den norske maler Arne Lofthus, der har portrætteret ham i 1915 – i så usædvanlige materialer som fresko og gips. Det er, som om maleren møder billedhuggeren i et materiale fælles for dem, nemlig mineraler – i stedet for det normale olie på lærred.
Vi har besøgt vores søstermuseum Ny Carlsberg Glyptotek for at høre mere om Kai Nielsen, som blandt meget andet har udsmykket Blågårds Plads i København, skabt Aarhuspigen (1920-21) i Rådhusparken, Aarhus og Vandmoderen (1919-20) på Glyptoteket. En stor fornyer, som satte et betydeligt aftryk på dansk skulpturkunst. Hans værker karakteriseres typisk af store, nøgne menneskekroppe, der svinger og vrider om sig selv. I hans samtid vakte skulpturerne ofte stor opmærksomhed og forargelse, f.eks. Ymerbrønden (1912-13) på torvet i Faaborg.
Samtidig kom hans kunst ud i mange danske hjem, nemlig de små figurer og statuetter, han formgav for Bing & Grøndahl, Kähler og Dansk Kunsthandel.
Medvirkende i denne uge er de to museumsinspektører, som er kuratorer på den store, fælles udstilling: Sofie Olesdatter Bastiansen fra Faaborg Museum og Anna Manly fra Ny Carlsberg Glyptotek.
Billeder herunder:
Arne Lofthus: Kai Nielsen, fresko på gips 1915 – Frederiksborg Nationalhistorisk Museum (kan ses på vores nye 3. sal).
Vandmoderen (1919-20) i Vinterhaven på Ny Carlsberg Glyptotek (kopien fra 2004, som står der nu – hør podcasten for at høre hvorfor!). Foto: Kim Nilsson.
Venus med æblet (1918-19) i Enghaveparken i København. Foto: Anders Sune Berg.
Morgentoilette (1918) på Faaborg Museum. Foto: Anders Bastiansen.
Detalje af Aarhuspigen/Vågnende kvinde (1920-21) i udgaven på Ny Carlsberg Glyptotek. Hun står også i Rådhusparken i Aarhus. Foto: Anders Sune Berg.