
PORTRÆT #51: TAPRE LANDSOLDATER – FREDERIKSBORG BESØGER HIRSCHSPRUNG
Med de slesvigske krige 1848-50 og 1864 træder den menige soldat ind på scenen, også i malerkunsten.
Begreber som folk og nation kommer på mode i byerne, og de værnepligtige bondesoldater – landsoldaterne – bliver levendegjorte billeder på danskhed og heltemod.
Og netop billeder er vigtige, når du skal opbygge en nation. Kampen om billeder og forestillinger er stadig vigtig, også i dag. For vores idé om et land og et folk. For vores opfattelse af krig.
Hirschsprung, det fine lille museum i København, viser med udstillingen SOLDATER – KUNSTEN OG DANSKERNE I KRIG 1848-1864, hvordan soldaten får sin plads i kunsten, netop mens Danmark går fra enevælde til (en slags) demokrati og det moderne Danmark opstår.
Fra Frederiksborgs enorme samling har vi udlånt 28 malerier til udstillingen.
Dem taler vi om i dag med udstillingens kurator, Rasmus Kjærboe.
I næste uge ser vi på, hvordan de slesvigske krige og ikke mindst nederlaget i 1864 stadig præger dansk politik den dag i dag. “De træer, de drypper endnu”. Og det vil de blive ved med.
David Monies’ maleri fra 1850 viser, hvordan soldaterne hyldes i København i september 1849 efter sejren ved Fredericia i juli samme år. Det er de næste måneder udlånt til udstillingen på Den Hirschsprungske Samling, men hænger normalt i stue 63 på Frederiksborg.
Tårnet i baggrunden er Sankt Nikolaj Kirke uden det spir, som brygger Carl Jacobsen betalte og fik sat op i 1909.
Længere nede ser du nogle af de malerier, vi taler om i denne episode.
Jørgen Sonne: Angrebet fra Dybbøl Bjerg 5. juni 1848 (1849) – hænger normalt i stue 63
Jørgen Sonne: Slaget ved Fredericia (1849) – hænger normalt i stue 63
Niels Simonsen: Danske infanterister trækker en kanonlavet ved tilbagetoget fra Dannevirkestillingen 1864 (1864) – hænger normalt i stue 65
Jørgen Sonne: Fra Dybbøl først i april 1864 (1871) – hænger normalt i stue 65
Otto Bache: Oberst Max Müller ved Sankelmark (1887) – hænger normalt i stue 65